شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نظر خود را مبنی بر اینکه زنان پاکستانی بدون محرم مجاز به رفتن به سفر حج است، به وزارت امور مذهبی اعلام کرد. این نظرخواهی در پی اعلام عربستان سعودی مبنی بر پذیرش زنان بدون محرم برای سفر حج تمتع و عمره صورت گرفته است.

سخنگوی شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان: اجازه [سفر] حج برای زنان بدون محرم، مشروط به شرایط خاصی است.

براساس این گزارش، شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نظر خود را مبنی بر اعزام زنان بدون محرم به وزارت امور مذهبی اعلام کرد. بر اساس نظریه این شورا؛ بر اساس فقه جعفری، مالکی و شافعی، [سفر]حج برای زنان بدون [همراه]محرم، در شرع وجود دارد و مجاز است، اما از نظر فقه حنفی و فقه حنبلی در صورت نبود محرم، حج بر زنان واجب نیست. سخنگوی شورای ایدئولوژی اسلامی گفت: محدوده حج برای زنان بدون محرم، مشروط به شرایط خاصی است.

وزارت امور مذهبی پاکستان در خصوص حج زنان بدون محرم، از این شورا نظر خواسته است که بر اساس نظر شورا، زنانی می توانند بدون محرم، برای سفرحج بروند که والدین یا همسر برای سفر حج، به آن ها اجازه دهند، همچنین اگر زنی با زنان معتمد همراه باشد می تواند به سفر حج برود یا زنانی که در سفر و ایام حج از فساد و خطر نترسند می توانند بدون محرم، برای حج بروند. سخنگوی شورا همچنین تاکید کرد و گفت: وزارت امور مذهبی در مورد گروهی که چنین زنانی را به همراه خود به حج می برند، تحقیق کند و پس از حصول اطمینان از اعضای گروه مجاز، به زنان بدون محرم، اجازه حج داده شود.

منبع:

(روزنامه جنگ مورخ 24 خرداد ماه 1402)

https://jang.com.pk/news/1236972

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

توفیق الرابعه، وزیر حج و عمره عربستان در سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در سفارت عربستان در قاهره اعلام کرد: زنان برای انجام حج تمتع یا حج عمره نیازی به همراهی محرم ندارند. وی همچنین گفت: زنانی که از هر جای دنیا برای حج یا عمره به عربستان می آیند نیازی به همراهی محرم ندارند. وی گفت: مسلمانانی که با هر نوع ویزا به عربستان می آیند می توانند حج عمره را انجام دهند.

بوشرا شاه، بانوی 35 ساله پاکستانی، مقیم شهر جده عربستان، پس از برداشتن شرط محرم برای سفر حج، برای اولین بار بدون همراهی محرم، به سفر حج واجب رفت. این در حالی است که پیش از این زنان پاکستانی بدون محرم برای سفر حج نمی رفتند، لذا وزارت امور مذهبی پاکستان بعد از اعلام عربستان سعودی برای پذیرش زنان بدون محرم، از شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان، نظر خواسته است و این شورا نیز نظر خود را در این خصوص ارائه نمود.

منبع: https://jang.com.pk/news/1146230

کد خبر 16006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =